Geschiedenis van trefwoorden

Stukje geschiedenis van trefwoorden

De geschiedenis van trefwoorden kenmerkt zich door methodes om webpagina’s voor gebruikers op te roepen en het misbruik dat daarvan werd gemaakt.
Om tot de huidige situatie te komen, is er het nodige aan Panda, Penguin, Pigeon en Hummingbird overheen gegaan.

Google-Hummingbird-Algorithm-UpdatesDe geschiedenis van trefwoorden in het kort:
• Aanvankelijk had het invullen van de Metatag Keywords zin.
Dit was makkelijk omdat zoekmachines in één oogopslag konden zien waar de pagina over ging. Misbruik lag op de loer: Piet Pietersen verkoopt onderbroeken, maar is geheel onbekend. Hij zet ‘Björn Borg’ in de Metatag Keywords en ‘Bingo: resultaat!’
• Volgende stap was een hele webpagina bepalend voor het onderwerp maken.
Dit lukte door hoofdtrefwoorden gelijk over de gehele pagina te verdelen. Bij voorkeur gebeurt het samen met synoniemen en aanhankelijke trefwoorden. Is de titel van de pagina ‘Piet Pietersen onderbroeken’ en komt ‘Piet Pietersen onderbroeken’ in alle alinea’s voor, dan is de kans op een tevreden speurder naar ‘Piet Pietersen onderbroeken’ groot. Helaas werden pagina’s bedolven onder, zeg maar, ‘Piet Pietersen onderbroeken’ en daardoor onleesbaar. Dit leidde tot het zgn. Keyword Stuffing en bracht geen tevreden gebruikers.
• De meest verse aanpak werd in augustus 2013 bekend gemaakt: trefwoordensemantiek.