Metatag Description

De Metatag Description van de pagina trekt bezoekers binnen

De juiste trefwoorden hebben de aandacht van bezoekers getrokken.
Nu is het zaak ze te laten klikken want daar gaat het om en de Metatag Description haalt ze over. Deze beschrijving van de webpagina is de webpagina zelf en belooft de eindgebruiker dat hij/zij vindt waar hij/zij naar zocht.
Bij Metatag Descriptions schikken wij ons naar de grenzen die Google aangeeft:

  • Maximale lengte is 225 karakters
  • Belangrijkste informatie staat in eerste 150 karakters
  • Inhoud heeft betrekking op de webpagina

Op zich zijn dit geen eisen die Google hanteert; het is het gebied wat wordt bekeken. De Googlebot leest ± 225 karakters en op de resultatenpagina komen ± 150 karakters in beeld. Dat ‘±’ hangt af van de sterkte van het woord dat zich rond de grens bevindt. Net zoals bij de Title Tag die grens op ± 65 karakters is gesteld.

De Metatag voor de webpagina belooft veel

Opnieuw zien we de waarde van opperbeste trefwoorden: de beschrijving van de pagina moet bezoekers precies dat geven wat ze willen. Zo willen gebruikers het dus zo willen zoekmachines het.Metatags voor conversie
Wat absoluut moet worden vermeden zijn teleurgestelde bezoekers. Potentiële klanten die niet krijgen wat ze is voorgespiegeld haken af, en krijg ze maar eens terug.
Aandacht trekken in de Metatag Description voor de pagina krijgt extra waarde door de zogenaamde de sterke trefwoorden.
In de zoekresultaten geeft Google de link vet weer tussen dat wat werd gezocht en dat wat is gevonden. Dat maakt rake termen in Metatags echt ‘vet’.

Beschrijving van de webpagina is vrij in te vullen

Nu zijn er veel Metatag Descriptions die uit alleen adresgegevens bestaan. Is dat erg? Dat hoeft niet. De Metatag Description voor de pagina geeft het aanbod weer en als er om adresgegevens wordt gevraagd, is iedereen tevreden.

Zaak is wel iets in te vullen. Google zoekt anders op webpagina’s naar de informatie die wordt gevraagd en dat brengt in beeld wat al op de pagina staat. Dat is jammer want zo gaan 225 karakters aan waardevolle ruimte verloren. Metatags hebben de eigenschap de webpagina te ondersteunen. Daar moet gebruik van worden gemaakt!

Als de Metatags werken komt de pagina in beeld. Deze twee staan niet los van elkaar want die pagina’s worden elektronisch gelezen en dat vraagt om zoekmachine optimalisatie van de Paginatekst.