Title Tag

Met de Title Tag kopt de webpagina raak!

De reeks pakkende trefwoorden is gevonden en wat nu.
De titel is de blikvanger. De juiste woorden worden voor de hele webpagina bepaald en het belangrijkste trefwoord wordt op de strategische plekken geplaatst.
Die moeten daar worden geplaatst om door doelgroepen gevonden te worden. Kennismaken met bezoekers is net echt: je stelt je voor. Dat lukt prima via de titel van je website: de Title Tag. Dit lijkt vrij basis maar de homepage van veel websites heeft op de blauwe balk ‘Home’ of ‘Welkom’ staan.
We vragen het aan Google NL.

In juni 2012 is de score van deze zoekwoorden:

  • ‘Home’ = 24.890.000.000 resultatenTitle Tag van pagina scoort
  • ‘Welkom’=  29.300.000 resultaten

Maart 2014 geeft:

  • ‘Home’ = 5.390.000.000 resultaten
  • ‘Welkom’=  28.300.000 resultaten

In het buitenland (Home) gaat het al iets beter, maar in Nederland (Welkom) is er nog veel te doen (‘Welcome’ = 719.000.000 resultaten).
Honger? Kijk hier naar een praktijkvoorbeeld van zoek-optimalisatie voor de Title Tag.

Wat zetten we in de Metatag Title

Nu staat er vaak meer in Title Tags wat niet echt gericht is.
Het is geen slecht idee deze woorden te mijden. De vindkans hierop is klein en de resultaten zijn ‘verdacht’, in zoverre dat die resultaten behoorlijk op de eigen zoekgeschiedenis gebaseerd zijn. Zoeken in eigen kast brengt potentiële klanten niet naar de juiste pagina’s.
Dat is ook waarom goede trefwoorden zo belangrijk zijn: minder concurrentie laat webpagina’s scoren!

Onder de blikvanger staat de Metatag Description.
We kunnen ook kijken naar de werking van de Title Tag in de praktijk.