Trefwoordensemantiek

Trefwoordensemantiek de richtlijn van content

Relevante trefwoorden zijn de basis van zoekmachinemarketing.
Goede webpagina’s zijn aantrekkelijk voor bezoekers, de eindgebruikers en de trefwoordensemantiek die Google heeft gelanceerd is hier volledig op gestoeld. Niet langer is het volpompen van tekst met trefwoorden lonend. Door de jaren heen heeft de techniek van zoekmachines zich sterk ontwikkeld en trefwoordensemantiek is de uitkomst. Nu scoort meer dan ooit datgene waar gebruikers echt om vragen in de resultaten. Google beoordeelt elektronisch de kwaliteit van mensenwerk.
Webcrawlers maken gebruik van:

  • kenmerken die logischerwijs op goed leesbare pagina’s voorkomen
  • omliggende factoren die de betekenis van de pagina ondersteunen
  • elementen die als ondersteuning aan pagina’s worden meegegeven

Gevolg is dat webpagina’s worden opgeroepen die direct aan de wensen van eindgebruikers voldoen. Daarmee komen ook ‘onze’ pagina’s direct in beeld en is iedereen blij. Uitgangspunt hierbij is wel dat zoekmachines het gemak van de gebruikers op n° 1 hebben staan.Hummingbird
Wij worden op onze wenken bediend, maar dat is niet zonder slag of stoor gegaan. Lees de geschiedenis van de trefwoorden in korte punten weergegeven.
De laatste stap werd in augustus 2013 gemaakt: trefwoordensemantiek.

De semantiek van woorden

Wat is trefwoordensemantiek en wat maakt dat beter dan het ordelijk gebruik van trefwoorden?
In alle online tekst over semantiek staat braaf dat het over de betekenis van woorden gaat. Het gaat iets verder en omwille van de duidelijkheid houden we het hier kort.
Semantiek neemt de betekenis van verschillende woorden en legt de onderlinge verbanden. Zo krijg je de formele semantiek, de theorie die het geheel omschrijft van verschillende samenhangende woorden.
De formele semantiek geeft dit soort kenmerken aan woorden:

  • waarheid (is een hengst een paard?)
  • verzameling (behoren de hengsten tot de paarden?)
  • kwantificatie (zijn alle hengsten paarden?)
  • verwijzen (verwijst elke hengst naar paarden?)

En zo nog heel erg veel meer kenmerkende factoren.
Google slaagt er nu in om semantiek als theorie toe te passen op de webpagina’s en dat is knap. Het is knap maar wat kunnen wij stervelingen daarmee?

Trefwoordenonderzoek blijft essentieel

Inspelen op de semantiek in de content valt niet mee.
Meer specifiek is het lastig om op de theoretisch kenmerken in te spelen.
Dat is ook niet Keywords de basis van zoekoptimalisatienodig. Punt is dat Google trefwoordensemantiek toepast op webpagina’s. De achterliggende gedachte hierbij is tekst op webpagina’s ‘menselijk’ moet zijn, gewoon taalgebruik dus.

In het kader van de zinnetjes over hengsten en paarden geldt bijvoorbeeld dit. Google gebruikt de context om te bepalen dat een hengst geen klap en geen mannelijke zalm is, maar tot de categorie ‘Paard’ behoort.
Op deze manier is de content ook beter te waarderen via co-citation.

Linkbuilding nieuwe stijl

Linkbuilding is niet nieuw, maar de laatste jaren wel veel belangrijker geworden, met dank aan Social Media. De beste manier om externe links aan te leggen is nog steeds 3-Way Linking: linken naar andere websites gebeurt op een natuurlijke manier. Co-citation is linkbuilding met uitleg (‘Citation’ is letterlijk ‘eervolle vermelding’). Alleen de externe link geven of ontvangen is niet meer voldoende. De waarde van de omliggende tekst wordt met behulp van trefwoordensemantiek bepaald, en daarmee de waarde van de link.
Dit werkt ook bij interne links. Naar een eigen webpagina verwijzen moet net zo goed semantisch ingebed worden. Alleen neerzetten ‘Zie onze pagina Aanbiedingen’ gaat niet meer werken.
Op een webpagina met een goede semantische inhoud veel dingen samen:

  • het onderwerp
  • de omliggende content over het onderwerp
  • de semantische waarde van de omschrijving van het onderwerp
  • de interne waarde van de pagina
  • de externe waarde van de pagina

Bij dit alles zijn en blijven rake trefwoorden nodig (‘hengst’ en ‘paard’).
Het bewijs hiervoor geeft Google zelf al door onderaan de zoekresultaten suggesties van relevante trefwoorden te geven. En als Google het zelf doet, kan dit toch niet fout zijn …