Zoek-optimalisatie

Zoek-optimalisatie heeft geen eigennaam

Onze webpagina’s zijn kunstwerken, maar we signeren ze niet.
Veel websites hebben boven de pagina’s de naam van de eigenaar staan en dat is jammer.

Hoe werkt zoek-optimalisatie

Zoekmachines hebben haast en willen zo snel mogelijk zien wat sites in huis hebben. Duurt dat te lang dan daalt de site in de waardering wat betreft de toegankelijkheid.
De Googlebot is mooi te vergelijken met hongerig persoon X.
X loopt door een straat vol restaurants. Deze restaurants doen hun best bezoekers te trekken. Dat wordt bereikt door de naam aan de gevel: hun Title Tag. Die moet in een keer duidelijk maken wat er te eten is.

Als wij mensen boven het raam de eigennaam Jam Hop Kim zien hangen, komt alleen het vermoeden boven dat best wel eens een Thais restaurant kan zijn. Bovendien is onze talenkennis niet voldoende om te zien of dit wel een eigennaam is.
Elektronisch lezen gaat anders. Beginnen met een korte (eigen)naam kan, maar dan moet Papieren Spelwerk Tekstenduidelijk de inhoud komen!

X ziet staan ‘Thais restaurant – Authentieke Thaise keuken’ en dit lokt voldoende.
Ook voor de Googlebot kan dit interessant zijn: de drie toegevoegde waarden maken ‘Thais restaurant’ misschien waardevol om aan zoekopdrachten te voldoen.
De resultaten na het vernauwen van het Thais restaurant zijn:

  • Thais restaurant – 36.200.000
  • Thais restaurant – Authentieke = 227.000
  • Thais restaurant – Authentieke Thaise = 174.000
  • Thais restaurant – Authentieke Thaise keuken = 230.000

Schokkende aantallen, niet?
Opmerkelijk dat de toevoeging van ‘keuken’ negatief werkt op de resultaten. Dat is waar een gedegen trefwoordenonderzoek binnen zoekmachine optimalisatie zijn nut bewijst.

Zoekmachine optimalisatie zonder grenzen

De lengte van de Title Tag kan oneindig zijn, maar er zijn toch grenzen. In browsers komen er doorgaans niet meer dan 90 in beeld en op de resultatenpagina van Google rond de 65. Daarna kort Google het af met 3 punten.

We gaan ervan uit dat het Thais restaurant de aandacht heeft gevestigd.
Nu halen we bezoekers binnen met de uiterst vriendelijke Metatag Description.